Saturday, August 21, 2010

Cara Pelik Elak Maut

Salam buat semua.....



Tahukah anda..??

Pada Zaman Pertengahan, 'Black Death' telah menyerang Eropah mengakibatkan berjuta-juta nyawa terkorban akibat diserang sejenis penyakit berjangkit. Keadaan di Eropah pada masa itu amat cemas kerana setiap nyawa diancam maut.

Tanpa bantuan perubatan moden, masyarakat Eropah menggunakan kaedah-kaedah pencegahan yang aneh daripada dijangkiti penyakit berkenaan.

Antaranya ialah;
* mandi air kencing manusia
* meletakkan lintah atau besi panas di dalam rumah
* melumur najis di badan
* membakar kayu dan herba yang harum di dalam rumah
* meletakkan bangkai binatang di dalam rumah
* memakan leburan emas dan serbuk permata atau rubi
* memakai pakaian khas berbentuk burung dan memasukkan minyak yang berasa manis serta cuka di dalam paruh 'burung' tersebut.


6 comments:

  1. salam...
    interesting topic to share...
    my dear sister...:)

    ReplyDelete
  2. dahulu dizaman nabi nuh juga begitu? mereka yang memenuhi bahtera dengan najis, kebetulan salah seorang dari mereka jatuh ke dalam najis itu. Dia yang memang menghadapi sakit kulit telah pulih dengan tiba tiba dan menyebabkan banyak pesakit lain datang untuk terjun ke dalam najis itu sehinggakan semua najis disapu bersih oleh mereka

    ReplyDelete
  3. salam,

    owh macam2 org dulu ni yer..

    ReplyDelete
  4. hehehe! mesti ade cerita di sebaliknya kan~ igt x dulu~ ustaz saye pernah cerita ttg nabi NUH~ semasa baginda menyiapkan bahtera, semua kaumnya ketawakan baginda~ dan membuang najis berdekatan bahtera baginda~ namun, mereka, kaum nabi NUH, telahh dijangkiti sejenis wabak penyakit dan penawar kepada penyakit itu merupakan najis2 yang mereka telah hamburkan berdekatan bahtera nabi NUH~ betul x? plss bgtau kalo ada silap~ hehehe!

    ReplyDelete
  5. salam..slmt berpuasa..nice blog.do visit my blog n be my follower k..saje nak tambah kwn n berkongsi2 ilmu..tq :)

    http://betkidzs.blogspot.com

    ReplyDelete